Veranderen, veranderingen, anders, nieuw. We ontkomen er niet aan en we worden er steeds meer mee geconfronteerd. De wereld, het leven en de mensheid verandert. Of we nou willen of niet. Zo ook binnen bedrijven en organisaties. Binnen organisaties zijn er vele mensen werkzaam en dus heeft ieder verandertraject te maken met verschillende individuen. Of werknemers nou wel of niet willen veranderen, het blijkt dat merendeel (70% !) van de veranderingstrajecten mislukt. Herken je dit als werknemers, manager of directeur? Dan is het tijd om je te verdiepen in verandermanagement.
Aversie tegen verandering
Veel mensen houden nou eenmaal niet van veranderen. Zelfs als we hier wel voor open staan, zijn we gewend aan hoe dingen zijn en gaan. Een verandering binnen een organisatie gaat meerdere individuen aan en ook daar zit de uitdaging. Ieder persoon heeft zijn of haar eigen belangen in een organisatie, maar ook eigen gewoonten. Wanneer iedereen zich dáár aan vasthoudt, is de grootste uitdaging om iedereen te overtuigen van belang te veranderen.
Waar het mis gaat
En dat is waar het veelal mis gaat. Het communiceren van het belang te veranderen. In veel verandertrajecten wordt er niet voldoende gedeeld wat de redenen zijn van de nodige veranderingen. Waar komt het vandaan? Wat gaat er nu mis of wat werkt er nu niet? Waar willen we als organisatie naar toe? Wat veel voorkomt, is dat deze boodschap niet of onvoldoende wordt doorgegeven. Het initiatief komt van de directie of de manager en de werknemers moeten hier mee aan de slag. Wanneer de beweegredenen niet duidelijk zijn, zullen de werknemers al met onbegrip beginnen. Dit onbegrip kan leiden tot onrust en onrust zal leiden tot stress en aversie. En dát wil je voorkomen. Hiernaast kan het ook voorkomen dat het hele verandertraject niet voldoende is doordacht. Als we A veranderen, wat gebeurt er met B? En hebben de veranderingen van A en B misschien effect op proces C of afdeling D? Allemaal zaken waar soms onvoldoende rekening mee wordt gehouden.
Hoe verandermanagement kan helpen
De genoemde situaties zijn slechts een fractie van wat er komt kijken als jij je organisatie wilt veranderen of als jij in een organisatie werkt die een verandertraject doorloopt. Voor al deze situaties kan verandermanagement de helpende hand bieden. Of de werknemers nou met hun poten in het beton staan, of juist wel graag mee willen veranderen maar het management tekort schiet, de sleutel naar succes ligt binnen handbereik. Bereid je voor, schakel verandermanagement in en behoor tot de 30% waar verandertrajecten wél succesvol tot een einde worden gebracht.